Εμπιστευτείτε την κατασκευή του website σας σε έμπειρα χέρια

Εμπιστευτείτε την κατασκευή του website σας σε έμπειρα χέρια

Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια, ότι στις μέρες μας κάθε website χρησιμοποιεί κάποιου είδους framework, CMS, ή και τα δύο.

Ακόμα και τα απλά websites που περιλαμβάνουν μια-δυο σελίδες, χρησιμοποιούν ένα javascript framework, ή κάτι ανάλογο.

Ο βαθμός περιπλοκότητας της ανάπτυξης μιας ιστοσελίδας, σε σχέση με το παρελθόν έχει εκτιναχθεί στα ύψη.

Παρόλο που η σχεδίαση ακολουθεί περισσότερο μινιμαλιστικά μοτίβα πλέον, η ευκολότερη εμπειρία για το χρήστη, σημαίνει γεωμετρικά περιπλοκότερη ανάπτυξη για τον προγραμματιστή.

Πολλές επιχειρήσεις αποφασίζουν να υλοποιήσουν την ιστοσελίδα τους εκμεταλλευόμενοι τις βασικές γνώσεις που συμπτωματικά κατέχει κάποιο από τα στελέχη τους.

Συχνά όμως παρατηρούμε υλοποιημένες ιστοσελίδες που δε συμβαδίζουν με τα καθιερωμένα standards και ακόμα συχνότερα παρουσιάζουν προβλήματα που ίσως να οφείλονται και σε κακή σχεδίαση/προγραμματισμό κάποιου μέρους τους.

Η λύση είναι πάντα η υλοποίηση εξ'αρχής και όχι η διόρθωση.

Η διόρθωση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι αδύνατη. Πού οφείλεται όμως αυτή η τόσο δυσμενής εξέλιξη;

Μη κατηρτισμένοι προγραμματιστές (αναπόφευκτα)

Ας πούμε ότι θέλετε να αυτοματοποιήσετε την επιχείρησή σας με τη βοήθεια μιας υπερσύνθετης ιστοσελίδας.

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να εκτινάξει το πλήθος του αγοραστικού σας κοινού στα ύψη. Σωστά;

Συνήθως η επικοινωνία σας με διάφορες εταιρείες που αναλαμβάνουν τέτοιου είδους έργα σας προσφέρει ένα κοινό συμπέρασμα.

Η πλειοψηφία τους ακούγεται να μπορεί να προσφέρει ακριβώς τα ίδια πράγματα. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Τα περισσότερα διαφημιστικά πρακτορεία ή εταιρείες μάρκετινγκ, έχουν εκπληκτική ικανότητα να χτίσουν την παρουσία σας στην αγορά.

Το λεγόμενο brand σας. Αλλά το πραγματικό ερώτημα είναι: "Είναι βέβαιο πως έχουν το ανθρώπινο δυναμικό με την εξειδίκευση που απαιτεί η υλοποίηση της ιστοσελίδας σας;"

Σκέφτεστε: "Θα μπορούσα να προσλάβω έναν προγραμματιστή για να αναλάβει την υλοποίηση και τη συντήρηση της ιστοσελίδας μου!".

Και όσο το σκέφτεστε, τόσο καλύτερο σας φαίνεται. Λάβετε υπόψη σας όμως το παρακάτω.

Ένα τέτοιο έργο σήμερα, δε μπορεί να καλυφθεί από τα προσόντα ενός μοναδικού ανθρώπου. Για να πάρουμε μια ιδέα τι σημαίνει αυτό, ας δούμε μερικά από τα βήματα που συνήθως περιλαμβάνει μια σημερινή παραγωγή:

  • Ανάλυση προβλήματος
  • Ανάλυση αναγκών
  • Τεχνική ανάλυση
  • Ανάλυση τρέχουσας παρουσίας του brand στην αγορά
  • Αισθητική σχεδίαση βάσει του brand
  • Εισαγωγή παραγόντων UI
  • Ανάλυση UX και σχεδίαση ροής για το κάθε προσφερόμενο feature
  • Αισθητική σχεδίαση UX
  • Sketching / WIreframes
  • Split Testing για βέλτιστο UX
  • Υλοποίηση ιστοσελίδας με βάση τα παραπάνω
  • Testing
  • Εφαρμογή βελτιώσεων που προκύπτουν από το Testing
  • Παράδοση έργου
  • Περαιτέρω Split Testing
  • Search Engine Optimization
  • Online Marketing
  • Security & Functional Updates
  • Παρακολούθηση εκπλήρωσης στόχων
  • Προσαρμογή λειτουργικότητας βάσει στρατηγικής για την εκπλήρωση των στόχων.

Κάποια από τα παραπάνω βήματα επαναλαμβάνονται κατά περιόδους, παρέχοντας τα απαραίτητα συμπεράσματα που θα μας οδηγήσουν σε διορθωτικές κινήσεις.

Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι η υλοποίηση μιας ιστοσελίδας:

  • Δε μπορεί να βασιστεί στις γνώσεις και την εμπειρία ενός μόνο ανθρώπου
  • Δε μπορεί να θεωρηθεί ολοκληρωμένη απλώς με την παράδοση ενός λειτουργικού website.

Σήμερα, λοιπόν, απαιτούνται περισσότεροι από ένας προγραμματιστές και ειδικευμένο προσωπικό διαφορετικών ειδικοτήτων για την επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος. Αλλά μην απελπίζεστε! Μπορείτε ακόμα να αξιοποιήσετε το δικό σας ανθρώπινο δυναμικό αφού ολοκληρωθεί η υλοποίηση τς ιστοσελίδας. Ο προγραμματιστής σας θα μπορεί να σας βοηθά μόνο στις περιπτώσεις που θα απαιτείται μια μικρή υλοποίηση που θα εξυπηρετήσει τις αλλαγές στη στρατηγική σας μεθόδευση, εμπορικά μιλώντας.

Ανεπαρκής αναγνώριση του προβλήματος και των αναγκών σας

Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα της ανθρωπότητας σήμερα είναι η έλλειψη υπομονής.

Είναι ένας από τους παράγοντες στους οποίους οφείλεται ο εκνευρισμός και οι λανθασμένες αποφάσεις.

Ας πούμε ότι έχετε ένα ευρύ αγοραστικό κοινό. Η σωστή μεθόδευση της αρχικής σας ανάλυσης είναι να εξετάσετε τα προβληματικά κομμάτια ως προς το κάθε στοχευμένο κοινό, καθώς και τις επιμέρους ανάγκες τους.

Αυτό θα σας βοηθήσει να προχωρήσετε σε μια τεχνικά αρτιότερη υλοποίηση, όπου η ιστοσελίδα σας θα μπορέσει να λειτουργήσει με αποτελεσματικότητα σε όλες τις πιθανές διαφορετικές περιπτώσεις χρήσης της από κάθε είδος επισκέπτη.

Με λίγα λόγια, βάλτε τα δυνατά σας για να καταγράψετε κάθε περίπτωση χρήσης της ιστοσελίδας, καθώς και τις συνέπειες της κάθε ενέργειας που θα πραγματοποιείται από τους επισκέπτες σας. Μια τέτοια καταγραφή θα σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε τον προϋπολογισμό σας καλύτερα, υλοποιώντας μια υποδομή που θα είναι χρήσιμη και εύχρηστη για το κοινό σας.

Αγνοια των συνεπειών της καθημερινότητας - είναι το κλειδί

Ανεξαρτήτως επιχείρησης και υλοποίησης, μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι αυτό που όλοι θέλουμε είναι η επιστροφή της επένδυσης κατά το ελάχιστο. Ιδανικά, αυξήσεις στα κέρδη μας.

Τα διοικητικά στελέχη της κάθε επιχείρησης είναι οι ιδανικότεροι άνθρωποι για να βοηθήσουν στη λήψη αποφάσεων του πώς θα λειτουργεί το κάθετί.

Γιατί; Επειδή γνωρίζουν ακριβώς πώς λειτουργεί η επιχείρηση, τι προβλήματα αντιμέτωπίζει και τι οικονομικό αντίκτυπο έχουν όλα αυτά στην καθημερινότητά σας.

Εν γένει, γνωρίζουν ακριβώς τι πρέπει να βελτιωθεί, έστω κι αν δε το συνειδητοποιούν.

Τα πόδια, μακρύτερα από το πάπλωμα...

Μια ιδιαίτερα εκτενής και περίπλοκη υλοποίηση δε μπορεί να γίνει άμεσα. Μην πιέσετε τους χρόνους υλοποίησης. Μια βιαστική δουλειά είναι πάντα ακριβότερη από μια προσεκτική δουλειά.

Αν χρειάζεστε άμεσα μια ιστοσελίδα για να εργαστείτε, σχεδιάστε τη με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να ελευθερώνεται στο κοινό σας σε στάδια.

Δηλαδή, μπορείτε να περιλάβετε τις σημαντικότερες λειτουργίες στο πρώτο στάδιο, υλοποιώντας και εφαρμόζοντας πρόσθετες λειτουργίες σε επόμενα στάδια, όποτε θεωρείτε ότι είναι έτοιμες. Φυσικά, θέτοντας προτεραιότητες όπως αρμόζει.

Μη θεωρήσετε ότι αυτό θα φανεί άσχημα στο κοινό σας. Αντιθέτως, το κοινό σας προσλαμβάνει ευχάριστα οποιαδήποτε βελτίωση ή άναβάθμιση στην εμπειρία χρήσης της ιστοσελίδας σας.

Ταυτόχρονα, θα μπορέσετε να περάσετε ευκολότερα το μήνυμα στο κοινό σας, ότι ασχολείστε διαρκώς με τις ανάγκες τους, κερδίζοντας πόντους εμπιστοσύνης.

Σχεδίαση, καθαρά για την αισθητική

Συχνά παρατηρούμε νέα websites με το ίδιο περιεχόμενο και την ίδια λειτουργικότητα, όπως αυτή που προσέφεραν οι προκάτοχοί τους.

Η συχνότερη αιτία αυτού του φαινομένου είναι ότι σκεφτήκαμε να "φρεσκάρουμε" την αισθητική μας παρουσία, χωρίς να έχουμε την εμπορική μας παρουσία κατα νου.

Μερικές φορές, υπάρχει ένα μεγαλύτερο πλήθος λόγων για αυτό.

Ένα παράδειγμα είναι ότι η υλοποίηση δε σχεδιάστηκε σωστά. Πιθανόν να ξεκίνησε με μεγαλεπίβολα σχέδια μιας υπερπαραγωγής που "θα έφτιαχνε και καφέ". Συνέχισε με μια όμορφη σχεδίαση της αισθητικής παρουσίας της ιστοσελίδας και ξαφνικά ξέφυγε από τα όρια του προϋπολογισμού.

Αποφύγετε ένα τέτοιου είδους τέλμα, με μια πιο πρακτική συνεργασία ανάμεσα στους σχεδιαστές, τους προγραμματιστές και τα αρμόδια στελέχη της επιχείρησής σας.

Με αυτό τον τρόπο, είναι ευκολότερο να καταλήξετε σε μια υλοποίηση που θα είναι όμορφη αλλά και λειτουργική, καλύπτοντας τις ανάγκες του κοινού σας. Και φυσικά, οικονομικότερα.

Ανεπαρκές Project Management

Ποιος ειναι αυτός ο Project Management; Μην είναι καμμιά εξέχουσα προσωπικότητα και δε την ξέρω;

Η Διαχείριση του Έργου σας, και δη της ιστοσελίδας, είναι ίσως ο μοναδικός τρόπος για να σχεδιάσετε, να εκτελέσετε, να ελέγξετε τα στάδια, τις καθυστερήσεις, τα προβλήματα και τα κόστη της υλοποίησης, με επιτυχία, ή τουλάχιστον όσο πιο καλά γίνεται.

Μην αμελήσετε αυτή την πτυχή της υλοποίησης. Εσείς θα "χάσετε"...

Χακιές και "πράσσειν άλλογα"

Συχνά, προκύπτει κάποιο τεχνικό πρόβλημα που απαιτεί επίλυση. Η στατιστικά συχνότερη λύση που δίνεται, είναι το "χάκεμα" του κώδικα, αλλάζοντας τη δομή του πυρήνα του πηγαίου κώδικα. Θα αναφέρουμε μερικούς από τους λόγους στην επόμενη ενότητα.

Ενώ δε χρειάζεται να γνωρίζετε τι ακριβώς σημαίνει αυτό, αν λάβουμε υπόψη μας την αρχική υπόθεση ότι κάθε website σήμερα χρησιμοποιεί κάποιου είδους framework ή CMS, καταλήγουμε στα εξής:

  • Μια τέτοια είδους επέμβαση στον κώδικα, μπορεί να λύσει ένα πρόβλημα, αλλά είναι πολύ πιθανόν να εγείρει άλλα προβλήματα.
  • Η επέμβαση που γίνεται, συνήθως αποκλείει τη δυνατότητα μελλοντικής εφαρμογής αναβαθμίσεων ασφαλείας ή λειτουργικότητας, αφήνοντας την ιστοσελίδα σας ευάλωτη σε επιθέσεις και στερώντας της χρήσιμες βελτιώσεις.

Με λίγα λόγια, κάντε ό,τι περνάει από το χέρι σας για να το αποφύγετε.
Πώς; Με σωστή ανάλυση και σχεδίαση, φυσικά!

Αναποφασιστικότητα

Η λήψη σταθερών πρακτικών αποφάσεων είναι απαραίτητη για τη σωστή ανάλυση του έργου που σκοπεύετε να υλοποιήσετε.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα εκτενή διαδικασία που επηρρεάζεται από κάθε μικρή λεπτομέρεια που περιλαμβάνεται στο πλάνο σας. Αλλά, έχετε σκεφτεί τι συνέπειες έχει μια αλλαγή που θα κάνετε αλλάζοντας γνώμη στον τρόπο που θα υλοποιήσετε μια μικρή λεπτομέρεια.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο δαίμονα στο χώρο των προγραμματιστών.

Μια λεπτομέρεια έχει τη δύναμη να ανατρέψει όλη την προσεκτική σχεδίαση του πυρήνα του κώδικα και της περαιτέρω παραμετροποίησής του. Κι αυτό δεν αποτελεί πιθανότητα αλλά βεβαιότητα.

Έτσι, ο χρόνος υλοποίησης πολλαπλασιάζεται, συμπαρασύροντας και το κόστος. Αυτό φυσικά είναι κάτι που συνήθως παραμένει αδιαπραγμάτευτο ακόμα και μετά τις αλλαγές στις αποφάσεις.

Είναι, λοιπόν, λογική η προσφυγή του προγραμματιστή σε "χακιές", για να ελαχιστοποιήσει, έστω βραχυπρόθεσμα, τη ζημιά που προκλήθηκε.

Με άλλα λόγια, η αναποφασιστικότητα είναι ο μεγαλύτερος ένοχος για πιθανές κακοτεχνίες που εντοπίζουμε σε σύγχρονες ιστοσελίδες. Ακολουθεί ως παράγοντας, ένας παράλογα μικρός προϋπολογισμός. Ισχύει βέβαια, το ρητό του παππού, που έλεγε: "Ό,τι πληρώνεις παίρνεις παιδί μου...".

Ελλιπής έλεγχος καλής λειτουργίας

Θα γνωρίζετε, πιθανότατα, πως ο,τιδήποτε προγραμματίζεται δεν είναι τέλειο.

Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα περιλαμβάνει κάποια προβλήματα.

Είναι καλύτερο να εντοπίζονται όσο δυνατόν περισσότερα από αυτά, και να επιλύονται, πριν τα εντοπίσουν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας σας.

Έχετε κατά νου ότι μια σωστή αποσφαλμάτωση της παραγόμενης ιστοσελίδας σας μπορεί να πάρει 1/5 ή ακόμα και 1/4 του συνολικού χρόνου παραγωγής.

Ένας καλός τρόπος για να ελαχιστοποιήσετε και να αξιοποιήσετε απόλυτα αυτό το χρόνο, είναι να οργανώσετε τις δοκιμές σας με βάση την αρχική ανάλυση του έργου, δοκιμάζοντας κάθε λειτουργία καθώς ολοκληρώνεται, αλλά και σε συνάρτηση με τις ήδη ολοκληρωμένες λειτουργίες, εξασφαλίζοντας μια ομαλή ροή του κώδικα όπου όλα λειτουργούν όπως περιμένατε.