Γιατί minimal;

Γιατί minimal;

- Ακόμα και στον τίτλο; 
- Ακόμα κι εκεί!
- Δηλαδή;

Δηλαδή : minimal !important;

Συχνά μας ρωτάτε γιατί πολλά από τα website μας προσεγγίζουν τη φιλοσοφία του μινιμαλισμού, με ένα ή δύο απλά χρώματα και απλώς... κείμενο και φωτογραφίες.

Όπως για παράδειγμα ένα από τα πιο πρόσφατα website μας, για το GA Group.

Η απάντηση δεν είναι απλή, αλλά ας προσπαθήσουμε να σκεφτούμε γιατί υπάρχουν τα websites, τα apps, όλη αυτή η ψηφιακή και ηλεκτρονική τεχνολογία.

Πού αποσκοπούν; Ποια είναι η ανάγκη;

Και βέβαια, κάποιοι θα πουν: "Μα δεν είναι όλα και τόσο minimal!"

Δεκτό. Αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι σχεδόν σε κάθε project που αναλαμβάνουμε, υπάρχει αισθητική παρέμβαση του πελάτη, ακόμα κι αν έχουμε μπορέσει να "πουλήσουμε" τη δική μας αρχική μινιμαλιστική μακέτα ή προσέγγιση.

Κι εκεί, τα πράγματα περιπλέκονται κάπως. Αλλά ας επιστρέψουμε στο θέμα μας.

Γιατί κατασκευάζουμε websites;

Εξ ανάγκης.
Τι σημαίνει όμως αυτό;

Ενώ στις απαρχές του internet, η χρήση του περιοριζόταν στην ανταλλαγή πληροφοριών (κειμένου) μεταξύ μελών της ευρύτερης επιστημονικής κοινότητας, ήταν ο Bob Bemer που άνοιξε το δρόμο για την εμπορική επιτυχία του internet, και στη συνέχεια ο Elon Musk και ο αδελφός του Kimbal, που άνοιξαν το δρόμο για τη χρήση του από επιχειρήσεις, κατασκευάζοντας έναν οδηγό των επιχειρήσεων της πόλης, που χρησιμοποίησαν πρώτοι οι New York Times και η Chicago Tribune.

"The rest is history"

Δεν άργησε πολύ να κάνει την εμφάνισή της η ανάγκη παροχής περαιτέρω πληροφοριών για τις απεικονιζόμενες επιχειρήσεις.

Έτσι, πάνω στα γερά θεμέλια που έθεσαν οι προαναφερθέντες, το internet και η χρήση του εξελίχθηκαν σε αυτό "ξέρουμε και εμπιστευόμαστε" σήμερα.

Η τέχνη και η αισθητική

Εμείς οι άνθρωποι, έχουμε μια εξαιρετική ανάγκη να μετατρέπουμε ο,τιδήποτε κάνουμε σε τέχνη, προσπαθώντας να το βελτιώνουμε σε αισθητική και λειτουργικότητα. Και για όλα φταίει εκείνη η περιβόητη "δημιουργικότητα".

Για πολλά χρόνια, η τεχνολογία δε μπόρεσε να μας βοηθήσει στον τομέα της λειτουργικότητας όσο θα θέλαμε. Έτσι, κατευθυνθήκαμε στον τομέα της βελτίωσης της όψης και της παρουσίας των websites που δημιουργούσαμε για τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.

Όλα αυτά, φυσικά, συνέβαιναν πριν την έκρηξη της διαθεσιμότητας υπηρεσιών φιλοξενίας για websites, σε οικονομικά επίπεδα που να είναι προσιτά για τους ιδιώτες.

Κι αυτό συνεβη γιατί κάποιο είδαν τη ζήτηση μιας ανάλογης υπηρεσίας, κρίνοντας από τη γιγάντωση του Yahoo! Geocities στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Μάλιστα! Ακριβώς για αυτό το Geocities μιλάμε. Σε αυτό που όλοι μας δημιουργήσαμε μια σελίδα κάποτε. Μην κάνετε πως δε το θυμάστε!

Κακή αισθητική τότε, σίγουρα θα συμφωνήσετε.

Αλλά οι τότε ανερχόμενοι web designers έκαναν τεράστιες προσπάθειες να καταλάβουν τους λόγους για τους οποίους η έντυπη γραφιστική δε φαίνεται καλά στις οθόνες, ώστε να βελτιώσουν τις μεθόδους τους.

Σε όλους μας λείπουν αυτές οι παλιές, καλές μέρες, αν μη τι άλλο, για την απλότητά τους. Τεχνικά μιλώντας...

Η κακή τροπή του Web

Ο κακός συγχρονισμός των εξελισσόμενων πτυχών του internet, του web design, του web development, της ψηφιακής τυπογραφίας και άλλων πολλών παραγόντων, οδήγησε σε μια ανισοβαρή αντιμετώπιση της συνολικής παραγωγικής διαδικασίας.

Δώσαμε μεγαλύτερη βάση στην αισθητική και στο πώς θα την κάνουμε πιο περίτεχνη. Πώς θα τη σμιλεύσουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Μεγαλύτερη από των ανταγωνιστών μας. Κάποτε όμως, μας πρόφτασε η τεχνολογία της ανάπτυξης. Φυσικά, μας βρήκε ανήμπορους να την αφομοιώσουμε και να την ενσωματώσουμε στη ροή εργασίας μας. Τουλάχιστον σε αυτή τη ροή εργασίας που εφαρμόζαμε ως τότε.

Περνώντας κάποια χρόνια, μπορέσαμε να συμβαδίσουμε με όλες αυτές τις βοηθητικές τεχνολογίες, όπως CSS, PHP, jQuery, κ.α.

Χρειάστηκε όμως να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο που σχεδιάζαμε τα websites. Και την απάντηση μας έδωσε ο Ludwig Mies van der Rohe, αρχιτέκτονας στο επάγγελμα.

Για να εξηγήσει τη μέθοδό του, χρησιμοποίησε τη φράση "Less is more", από το ποίημα "The Faultless Painter", του Robert Browning (1855).

The epiphany

Αργότερα, συνειδητοποιήσαμε ότι κάτι τέτοιο ισχύει στα χρώματα, στην τυπογραφία, στη διαμόρφωση του περιεχομένου. Στη σχεδίαση γενικότερα.

Δεν περιορίζεται μόνο στην αρχιτεκτονική ή στο "μπογιατζή" του ποιήματος του Browning.

Εφαρμόσαμε λοιπόν τη "νέα" αυτή γνώση στη σχεδίασή μας και διαπιστώσαμε ότι έτσι λειτουργεί κάλύτερα.

Όλα είναι πιο ξεκούραστα, πιο ευανάγνωστα και πιο κοντά στο στόχο τους. Κι αυτό ήταν μια καλή εξέλιξη.

Η εμπειρία του χρήστη, και άλλα πολλά

Επεκτείναμε λοιπόν το μινιμαλισμό και σε άλλες πτυχές της παραγωγής μας.

Δημιουργήσαμε για αυτές νέους όρους και έννοιες. Για παράδειγμα, το UX. Δηλαδή η εμπειρία του χρήστη.

Η έννοια και ο όρος που την περιγράφει δεν υπήρχαν συνειδητά στις παραγωγές μας παλιότερα. Επιτέλους, όμως, όλα αυτά είναι πλέον εφικτά, καθώς η τεχνολογία πρόλαβε τις περισσότερες από τις ανάγκες μας.

Και ζήσαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα...

Όλα αυτά όμως, μοιάζουν να μην απαντούν στην αρχική μας ερώτηση.

Δηλαδή: Γιατί κατασκευάζουμε websites;

"Για το αποτέλεσμα"

Τα websites, τα apps, τα αξεσουάρ, όπως όλα τα υπόλοιπα "καινούργια" πράγματα, γίνονται μόδα μέχρι να τα συνηθίσει το καταναλωτικό κοινό και να τα εντάξει στην καθημερινότητά του ως κάτι το στοιχειώδες.

Όταν συμβεί αυτό, η έκρηξη του ενδιαφέροντος καταλαγιάζει και μένει μόνο η πραγματική χρησιμότητα και η αιτιολογημένη χρήση. ΑΝ υπάρχουν...

Το συμπέρασμα, είναι λίγο ανησυχητικό.

Το κοινό μας φαίνεται να μην ενδιαφέρεται πια τόσο για την πρωτοτυπία ή την πλουσιότερη εμπειρία και, εν γένει, την καλύτερη (ή συνθετότερη) ιστοσελίδα ή εφαρμογή, αλλά για την αποτελεσματικότητά της.

Γιατί το δικό μας website;

Αν και η σωστά δομημένη εμπειρία χρήσης και η καλή αισθητική παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή μιας ιστοσελίδας ή εφαρμογής, ο σημαντικότερος παράγοντας για τον τελικό χρήστη είναι να λειτουργήσει τόσο καλά, όσο χρειάζεται για να πετύχει το στόχο του. Εκεί κρίνεται η επιτυχία μας, λοιπόν.

Συμπερασματικά, κανείς δεν ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει το προϊόν μας.

Ο λόγος για τον οποίο θα καταλήξει κάποιος να χρησιμοποιήσει το δικό μας προϊόν είναι γιατί αυτό μπορεί να προσεγγίσει το τελικό αποτέλεσμα, όπως το χρειάζεται ο χρηστης/καταναλωτής.

Η αποτελεσματικότητα

Αυτός, λοιπόν, είναι και ο λόγος για τον οποίο κατασκευάζουμε websites ή οποιαδήποτε άλλη μορφή εφαρμογής.
Είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο υπάρχει ανταγωνισμός, και ο λόγος για τον οποίο δεν καταλήγουν όλοι οι χρήστες να χρησιμοποιούν το δικό μας προϊόν.

Συμπεράσματα

Η χρήση ενός website ή μιας εφαρμογής είναι ζήτημα υποκειμενικό.

Όλες οι σύγχρονες έννοιες της σχεδίασης θα βοηθήσουν στην καλή και απρόσκοπτη λειτουργία του προϊόντος μας, αλλά δε θα παίξουν τον κυριότερο ρόλο στη λήψη της απόφασης των καταναλωτών, σχετικά με το αν η δική μας εφαρμογή ή ιστοσελίδα είναι η καλύτερη.

Στην αέναη μάχη της "Χρηστικότητας" εναντίον "Αποτελεσματικότητας", το κύριο ερώτημα όλων των καταναλωτών/χρηστών μας είναι:
"Θα επιφέρει το αποτέλεσμα που χρειάζομαι σωστά, γρήγορα και με επάρκεια;"

Αν δεν υπάρχει αποτελεσματικότητα, ο χρόνος που καταναλώνεται πατώντας κουμπιά, γυρνώντας διακόπτες και αγγίζοντας πεδία κειμένου, ή ακόμα και σχεδιάζοντάς και εφαρμόζοντάς τα, απλώς για να υπάρχουν, είναι χρόνος άδικα χαμένος.

Ή τουλάχιστον, τάδε πιστεύει Centiva...